Jak chronić koncepcję biznesową? Cz. I.

 

lrz2

Źródło: https://ladnerzeczy,co

   Na początku był pomysł….Od dawna marzyłaś lub marzyłeś o założeniu własnego biznesu, który umożliwi Tobie rozwój swojej kreatywności i to na własnych zasadach. W końcu, po przebrnięciu przez wszystkie elementy organizacyjne i prawne, udało się ( ! )  – zaczynasz prowadzić własny biznes.  Po malutku Twoja firma rozwija się, a nowych klientów przyciaga do Ciebie właśnie Twój nowatorski pomysł i niepowtarzalność świadczonych przez Ciebie usług.

   Będąc przekonanym o jego oryginalności, chwilę później zauważasz albo pocztą pantoflową dociera do Ciebie informacja, że nieopodal funkcjonuje firma o bardzo zbliżonym profilu działalności do Twojej, a po głębszym rekonesansie „konkurencji”  – widzisz niemalże lustrzane odbicie Twojej koncepcji biznesowej….

Przykładowo: ktoś kopiuje formułę sklepu odzieżowego, kawiarni albo restauracji, jego wystrój, dodatki, produkty, koncepcję marketingową, promocyjną, kampanię sprzedaży, koncept miejsca itp.

   Temat ochrony koncepcji biznesowej jest na tyle szeroki, że aby nie zanudzić Was na wstępie nadmiarem informacji, pozwoliłam sobie podzielić go na dwie części: Pierwsza dotyczyć będzie sposobów zabezpieczenia Twojego pomysłu, zanim dojdzie do jego naruszenia. Druga – gdzie szukać podstawy prawnej ochrony oraz jakie środki będą Tobie przysługiwać już po wystąpieniu naruszenia. Dzisiejszy wpis poświęcony jest sposobom zabezpieczenia Twojej idei biznesowej.

Jak zatem skutecznie możesz się ochronić przed wyżej opisanym scenariuszem ? O czym warto pamiętać ? Poniżej kilka przykładów dla ochrony prewencyjnej pomysłu.

Ochrona prewencyjna/przedsądowa.

  • umowa o zachowanie poufności – umowa taka może zawierać wszystkie kwestie, jakie zamierzamy chronić – poczynając od pomysłu, przez informacje o podmiotach, które są naszymi dostawcami, materiałach, z których wykonujemy dany produkt, a na informacjach poufnych  firmy – czyli przedsiębiorstwa kończąc. Tajemnica przedsiębiorstwa może obejmować informacje o kontrahentach , od których kupujesz materiały, o terminach, na jakie podpisałeś umowy z klientami, o Twoich marżach, o tym jaki kanał promocji ściąga Ci najwięcej klientów, a jaki w ogóle nie działa –  analogicznie, jakie towary cieszą się największą popularnością, szczegółowy biznesplan czy informacje o organizacji pracy w firmie. Umowę możemy zawrzeć zarówno ze swoim kontrahentem, ale również przyszłym pracownikiem, współpracownikiem czy zleceniobiorcą.
  • umowa o zakazie konkurencji – do zawarcia z pracownikiem, współpracownikiem czy zleceniobiorcą.  Warto w niej określić, jakich usług pracownikowi świadczyć nie wolno po zakończeniu zatrudnienia u Ciebie oraz termin obowiązywania zakazu.
  • patent na wynalazek – w dużym uproszczeniu – pomysł na biznes można również opatentować, ale tylko pod warunkiem, gdy mieści się w pojęciu wynalazku – czyli technicznym rozwiązaniu jakiegoś problemu. Wynalazek, aby można go było opatentować, musi być nowy, posiadać poziom wynalazczy i nadawać się do przemysłowego stosowania. Rozwiązanie, które nie oddziaływuje na materię, nie jest wynalazkiem, co oznacza, że masz szansę na uzyskanie patentu tylko wtedy, gdy Twój pomysł na biznes opiera się na produkcie materialnym – przykład – smartwatch z kamerą.
  • ochrona za pomocą wzoru użytkowego – wzorem użytkowym jest nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci. Wzór użytkowy nieco łatwiej chronić niż wynalazek, bo nie musi on posiadać poziomu wynalazczego – czyli może wynikać w sposób oczywisty ze stanu techniki. Co więcej, jeżeli ekspert z Urzędu Patentowego będzie miał obiekcje przed przyznaniem Ci patentu, zawsze możesz spróbować dokonać konwersji (zamiany) zgłoszenia na wzór użytkowy. Jego ochrona może dotyczyć rozwiązań konstrukcyjnych, których nie widać na zewnątrz. Co ważne, jego ochrona może trwać maksymalnie 10 lat. Przykład – zapięcie torby termicznej.
  • ochrona za pomocą znaku towarowego – pierwsze skojarzenie przedmiotu ochrony to zazwyczaj ochrona nazwy bądź logtypu firmy. Niemniej jednak,  znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które nadaje się do odróżniania towarów lub usług na rynku, a nie tylko sama nazwa czy logotyp, a także przestrzenny znak towarowy. Aby rejestracja była skuteczna,  kształt znaku musi znacznie odbiegać od tego, którego spodziewają się konsumenci. Co wiecej, sam znak powinien również dać się oddzielić od produktu, który ma oznaczać. Przykład – rejestracja znaku towarowego przedstawiającego wystrój sklepów.
  • Ochrona za pomocą wzorów przemysłowych – w największym uproszczeniu polega na zabezpieczeniu wyglądu przedmiotów, a mówiąc precyzyjniej ich designu. Przykład – kapturoszal (rodzaj odzieży wierzchniej) – Projektantka za pomocą rzecznika patentowego zastrzegła w formie wzoru wspólnotowego na terenie Unii Europejskiej.

   Niestety, zjawisko opisane na wstępie niniejszego wpisu jest bardzo powszechne, zwłaszcza w branży kreatywnej. Dlatego – najlepiej już na etapie planowania swojego biznesu – odpowiednio się zabezpieczyć.

  Jeżeli zainteresował Ciebie temat ochrony swojego pomysłu biznesowego albo potrzebujesz wsparcia przy wyborze najlepszego sposobu zabezpieczenia Twojej koncepcji biznesowej –  Zapraszamy do kontaktu: biuro@wrkancelaria.pl

   Szczególne podziękowania dla kreatywnego Zespołu [ ładne rzeczy.co ] w Gdyni przy ul. Zygmunta Augusta 7C, za wyrażenie zgody na wykorzystanie fotografii przedstawiającej elementy swojej koncepcji biznesowej do publikacji niniejszego posta 🙂

Autor wpisu

Hanna Woźniak

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s